Resepi Cekodok Ikan Bilis

As salam semua, ni masa kak rose meniaga kat puchong dolu & boleh diketegorikan jualan laku keras. Nah nak share resepi kat sini. Selalu buat 2kg tepong teros. Ni kak rose share untuk portion kecil kang share resepi 2kg tepong siapa lak nak makan kanπŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰ tapi bahan-bahan tu korang agak-agak la ikut citerasa na.

CEKODOK IKAN BILIS

Resepi:

2 cawan tepong gandom
daun sup (agak2)
Segengam taugei (nak letak banyak pon boleh *agak-agak*) beli taugei kering ye, taugei yang tak rendam di dalam air tapi kalau tak dak jual kat tempat korang boleh jee
2bj bawang besar (hiris halus na)
5 btg cili kering (nak pedas leh tambah)
semangkok kecil atau segengam ikan bilis (rendam)
1sb gula
1sk garam (ikut citerasa)
1sk aji nomoto
1sk soda bikarbonat
1sb serbok penaik
1bj telor (x kisah la gred apa janji telor)
Air

Cara Membuat:

(A)

Satukan tepong, taugei, daun sup potong halus, bawang, garam, gula, telor, serbok penaik, serbok bikarbonat dalam 1 bekas (gaul kasi rata). Garam jangan terlebih sebab ikan bilis dah masin kang tak layan.

(B)

Kisar (cili kering & juga ikan bilis).

Camporkan bahan A & B & air gaul sebati – adunan tepong tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.

Adunan rehatkan dalam 5-10 minit kasi apa yang ada dalam bekas adunan tadi mengembang.

Masa menggoreng pastikan minyak letak lebih na & betoi-betoi panas untuk mendapatkan hasil bulat tu & kacau selalu (aras api dikurangkan semasa proses mengacau).

Tips: untuk pastikan adunan kita tu cantik, selepas proses mengaul kesemua bahan jempotkan sedikit adunan tu, jika boleh dijempot bermakna adunan tu elok & hasil akan cantik.

Ok siap!

Selamat mencuba

Resepi Oleh: Darqysha’s Apam